0

10 saker som är bra att tänka på som fotograf

1. Lär dig kameran. Fatta hur bländare, slutare och iso jobbar ihop. Då kan du anpassa efter ljuset. 

2. Tänk ut innan hur du vill att bilderna ska bli. Behöver inte vara exakt, men så att det iallafall är tänkt på.

3. Öva. Det sägs att det tar 10 000 timmar att bli riktigt bra på något. Så det är bara att spendera många timmar med att fotografera.

4. Fotograferar du människor som är ovana vid att bli fotograferade är du det viktigaste. Vill du att personen ska vara sig själv och slappna av måste du göra detsamma.
Var postiv, intresserad, glad och personlig. Bilderna blir bättre. Du har roligare. Jag brukar planera in "lära känna tid" innan plåtningar.

5. Komposition. Tänk gyllenesnitt, för och bakgrund, ljusriktningar, färger. Jag brukar titta med ena ögat och kisa. För att se formen, och inte deitaljerna.

6. Våga pröva och hitta på. Ibland blir det kanske skit ibland bra. Gör bara inte om gamla misstag. Det är ok att göra fel.

7. Ta alltid liggande och stående bilder på det du fotograferar. Det är svårt att veta vad som kommer till användning.

8. Ta en massa bilder. När det är digitalt kostar det inget, det går att slänga. Bättre än bild för mycket än för lite.

9. Fixa ett bra arbetsflöde när du kommer och tankar in bilderna. Jag föredrar att slänga in alla i Lightroom, för att sen sortera upp och välja ut ett fåtal som jag sen går vidare med och fixar till i LR.
Efter en export som är anpassad efter syftet får de ibland sig en omgång i Photoshop.

10. Backup. Det är inte frågan om utan när en hårddisk krachar. Jag bränner ut på DVD-skivor samt lägger på diskar. Inte 100% men bättre än bara diskar.


Hoppas någon blir lite visare.

Nu äter jag flagyl istället, Kåvepeninet hjälpte inte. Så jag är satt på torken igen. Det är visst farligt att blanda flagyl och alkohol. Jag hoppas bara benifektionen ger sig så att jag kan leva ett normalt liv igen.