0

Problem med Airporten, det mest ologiska felet någonsin

Under flera månader har jag haft problem med att Airporten inte funkar som den ska. Jag har trott att datorn blivit "allergisk" mot ett visst trådlöst nätverk. Har prövat allt. Laddat ner drivrutiner, återställa PRAM, byta namn på nätverket, koppla in nätverkstekniker. Inget har fungerat. Förrens nu.

Efter att jag var i Örebro förra helgen hade jag inte haft nån lust att koppla in dator, när jag väl fick för mig drog jag igång den utan att stoppa i nätverksladd och skärmen som jag brukar.

Och helt jävla plötsligt funkar det trådlösa. Det är ett mirakel!

Fantastiskt tänker jag. Slipper sladden som ligger genom hela lägenheten. Sen kopplar jag in min externa skär... och skiten slutar funka. Tada! Vi är lösningen på spåren. Efter lite googling hittar jag följade information från Apple.

"Störningskällor:

- Mikrovågsugnar: Om du använder en mikrovågsugn i närheten av datorn, Bluetooth-enheten eller Wi-Fi-basstationen kan det orsaka störningar.

- Störningar från digital-tv via parabol. (DSS eller Direct Satellite Service): Antennkabeln som används med vissa typer av parabolantenner kan orsaka störningar. Kontrollera att kabeln är hel och införskaffa nyare kablar om du misstänker att kabeln inte fungerar som den ska.

- Vissa externa strömkällor, såsom elkablar, elektriska järnvägsspår och kraftverk.
- Telefoner som använder frekvenserna 2,4 eller 5 GHz: En trådlös telefon som använder den frekvensen kan störa trådlösa enheter eller nätverk vid användning.
- Videoenheter (sändare/mottagare) som använder frekvenserna 2,4 eller 5 GHz.
- Trådlösa högtalare som använder frekvenserna 2,4 GHz eller 5 GHz.
- Vissa externa monitorer och LCD-skärmar: Vissa skärmar kan avge harmonisk störning, speciellt på bandbredden 2,4 GHz mellan kanalerna 11 och 14. Denna störning kan vara som värst om du har en bärbar dator med locket stängt och en extern monitor ansluten till den. Försök med att ändra din åtkomstpunkt till 5 GHz eller en lägre kanal på 2,4 GHz.
- Alla andra "trådlösa" enheter som använder frekvenserna 2,4 eller 5 GHz (mikrovågsugnar, kameror, babyvakter, grannars trådlösa enheter och liknande).
"
Harmonisk störning, ja men såklart är det det, att jag inte tänkte på det dirket när internet inte fungerade.
Lösningen då?! Vi loggade in på routern och bytte från kanal 3 till kanal 2. Svårare än så var det inte.
Sen dess har jag inte behövt nätverkssladden. :)
Var ute på en lång skogsprommenad igår och passade på att plåta lite för att bli kompis på min 50mm.

Random brud, hon undrade nog vad jag höll på med.
Flytlik.
Smältvatten.
Och så en kopparorm som var snäll nog att ligga still så jag kunde ta kort på den.